Slovo jednatele – jaro 2025
Co se děje u nás v České republice?
Podívejme se nejdříve na ekonomické ukazatele u nás:
- Podle posledních ekonomických predikcí nám zrychluje růst HDP. Za rok 2024 HDP rostl o 1,1 % a v roce 2025 by měl HDP růst o 2,3 %. Inflace by měla také drobně klesat – z loňských 2,4 % by mohla být tento rok jen 2,3 %.
- Hypotéční úvěry začínají pomalu zlevňovat. V lednu 2024 byla úroková sazba 5,54 %. V lednu 2025 byla na 4,8 %. Do konce roku je očekávání kolem 4 %. To znamená mírné ohřívání trhu.
Na trhu práce se žádná změna neodehraje. Nezaměstnanost bude pořád kolem 2,5 %, což je nezdravě málo (ideál je kolem 4 %) Lidí se nám (ne)bude hlásit pořád stejně.
Na ekonomické úrovni je tedy situace klidná a mírně se zlepšuje
Ve střechařském odvětví hodně dominují plechové krytiny. Není tajemstvím, že rostou na úkor betonových krytin. I na veletrhu Střechy-Solar-Řemeslo (přejmenované Střechy Praha) zůstal jediný „taškář“ wienerberger. A to ještě vystavoval na kombinovaném stánku tašky + cihly.
Co se děje ve světě?
Situace ve světě je naopak velmi turbulentní a stát se může ledacos. Trump chce koupit od Dánska Grónsko. Dánsko by na oplátku rádo koupilo Kalifornii. Rusko kolonizuje části Ukrajiny a tak Ukrajina zase kolonizuje části Ruska. Izrael se snaží kolonizovat Gazu. Možná ji ale zkolonizuje USA, která z ní udělá riviéru Středního východu. Čína by zase ráda kolonizovala Tchaj-wan. A na Slovensku mají zase novou hymnu.
Nemám ambice se vyjadřovat k aktuálnímu dění, ostatně některé události komentář nepotřebují (hlavně ta riviéra Středního východu!). Jen bych byl rád, abychom všichni získávali informace od profi novinářů, a nikoliv ze sociálních sítí. Máme pořád nezávislý Český rozhlas i Českou televizi, tak si toho važme. Nebo ještě lépe, dejme si informační dietu a nečtěme nic.
Co v téhle situaci můžeme dělat my?
Když se podíváme na vývoj situace v Česku, vidíme klid a velmi pozvolné zlepšování. Pokud tedy chceme nakopnout náš byznys, tak víme, že něco musíme změnit my sami.
- Základem je samozřejmě kvalitně provedená střecha. To předpokládá dobře odvedenou práci s kvalitními materiály. Vím, že je to klišé a říkáme to tady pořád… Ale je to pravda a za zopakování to stojí. Navíc to člověka pak víc baví.
- Přemýšlejme nad tím, jak věci dělat líp. I v malé firmičce se můžu v pátek odpoledne zamyslet nad tím, co mě zpomaluje nebo štve. A v pondělí po ránu to pak zlepšit. Když se každý týden zlepšíme o 1 %, na konci roku je to krásných 52 %.
- Jsme na trhu dobře vidět? Základem je samozřejmě web a propagace online. Lidé se stále častěji orientují podle referencí na internetu. Dobré reference se nešíří jen ústně. Můžete je mít na svém webu, na sociálních sítích, na hodnocení vaší firmy u Googlu… Mimochodem počet hvězdiček ***** na Googlu je vidět pokaždé, když Vás někdo zadá do navigace přes Google mapy.
Tolik moje malé zamyšlení z toho, co jsem slyšel nejen u nás ve firmě – i u Vás, našich zákazníků. Všichni máme na čem pracovat. Přeji tedy mnoho úspěchů do nadcházející sezony!